Pages

Jom tengok apa ada..

Tetamu Terhormat.. TQ!

Search This Blog

Thursday, December 2, 2010

Bubur Jagung Manis

Petang ni bosan tak tau nak buat apa.. nak keluar hujan pulak.. tetiba teringat nak masak somethinglah petang ni.. aku mula intai peti es.. ada jagung, ada santan.. daun pandan pun ada.. fresh lagi.. sebab aku tanam daun pandan depan umah aku nih hehe..

Ok dah masak! Jom layan Bubur Jagung Manis .. sedap di makan waktu hujan2 petang cam sekarang ni hehe.. juadah ringkas dan yummy! Panas!



Bahan-bahannya:

1 paket jagus manis
1/2 biji santan kelapa (pekat)
gula secukupnya
secubit garam
3 helai daun pandan

Cara buat (atas permintaan encik azhar):
1. Masak santan atas api sederhana dan daun pandan dan kacau selalu
2. Bila dah mendidih masukkan gula dan garam.. masak dalam 2 minit..
3. Lepastu masukkan jagung..
3. Biar dalam 3-5 minit.. dah siap! senang jer :)

(kalau nak masuk semua bahan sekali dan kacau sampai mendidih pun boleh.. tapi jagung tu empuk sangat pulak nanti..)

OK .. Selamat Mencuba!

18 comments:

Hezesuze said...

adeehh peberret weols tu...nak sikit bleh hehehe

atie aizam said...

@Hezesuze: kalo sebelah umah, sure dah anto semangkuk kat heze :)

aminmz said...

aduhhh lame hamba x makan nie.. sedap je nampak..

atie aizam said...

@aminmz: sedap :) .. kat pasar mlm pun susah nak cari skrg ni..

azhar said...

bahan2 dah ada...cara nak buat tak tau...huhuh

atie aizam said...

@azhar: oh yer ker.. ok.. saya tambah sikit kat entry ni ekk..

azhar said...

haa yg ni baru betui...huhu...nanti sy try...mak sy pun tak penah buat bubur ni..slalu bubur kacang hijau saja...huhu

.::: Princess MOMOY :::. said...

lama dah x wat bubur jagung nih =)
MY RECENT POST: KATAK PURU boleh dimakan ?

atie aizam said...

@azhar: nanti cubalah.. pastu bagitau hasilnye ek.. :)


@Princess MOMOY: samalah.. bertahun dah.. ni baru teringin hehe..

Nurul Syuhadah said...

kak aty..hye3..;)
sedapnyee bubur tu..lame sgt xmakan.
blk ni kena request ngn mak..haha

atie aizam said...

@Nurul Syuhadah: hi nurul.. alaaa nanti nurul lah try masak.. bagi mak rasa pulak.. simple jer ni.. mesti dia bangga sgt kat Nurul..

yastro said...

peberet koi nihhhh....

midiaida said...

sedappnyeeeee!!!..suke sgt jagung..nanti nk try jgk laa..;D

suzie rahman said...

sedap..fav suzie ni kak..

mRa amira said...

lapar la kak

atie aizam said...

@yasro: same arr.. atie suka jagung gak

@midiaida: try arr.. senang jer :)

@suzie rahman: same lar feberet kite :)

@mRa amira: alaaa cian dia.. jom makan jom :)

Luffy said...

ermm...dah lame x mkn bubur jagung masakan mak sy..wuwuw..balik nant nk makan r..haha..

Cik Su said...

sedap nye bubur jagung nie

Iklan