Pages

Jom tengok apa ada..

Tetamu Terhormat.. TQ!

Search This Blog

Wednesday, February 29, 2012

Berapa Bacaan Hb Anda?


Hb atau Hemoglobin merupakan pengangkut oksigen dan zat makanan ke seluruh badan. Adalah penting bagi ibu hamil mengetahui tahap Hb mereka.. di manakah tahap Hb anda?

Tahap Hb
Hb < 9 gm%
Hb 9 - < 11 gm%
Hb > 11 gm%

Jika tahap Hb anda berada pada bacaan lebih dari 11 gm% maka Hb anda adalah NORMAL dan anda tidak perlu khuatir tetapi jika Hb anda berada pada bacaan 9 - < 11 gm% maka anda berada pada tahap ANEMIA SEDERHANA manakala jika Hb anda kurang daripada 9 gm% maka anda sebenarnya mengalami masalah ANEMIA YANG TERUK.

Apa itu ANEMIA?
Anemia merupakan keadaan kekurangan hemoglobin (Hb) di dalam sel darah merah. Apabila anda mengalami anemia, tisu seluruh badan menjadi hipoksia (kurang kandungan oksigen).

Jadi kepada ibu hamil yang mengalami anemia, anda perlu tahu mengenai kesan-kesan anemia dan tips pemakanan yang sesuai bagi membantu kembali ke tahap Hb Normal.

6 comments:

eMMe said...

penting ni, thx for this Info Atie
take care, have a good Wednesday...

Siti Noor Aminah said...

masa sy prgnant dulu, penah HB sy turun, so kelam kabut la mkn vitamin utk naikkan HB blk. kdg2 makan kerang, makan bayam.

atieaizam said...

@eMMe: wc.. sharing is caring :) .. u too takecare..

atieaizam said...

@GC: baru2 ni hb sya turun 10.4 huhu.. apa lagi kena dgr ceramah anemia la pulak.. risau gile.. now hari2 makan kerang.. harap hb kembali ok..

shark said...

saya punya HB masa mengandung nely pada keadaan baik..selalunya 13 :)

atieaizam said...

@shark: wah 13.. bagus tu.. :)

Iklan