Pages

Jom tengok apa ada..

Tetamu Terhormat.. TQ!

Search This Blog

Tuesday, February 28, 2012

Suntikan ATT Untuk Ibu Hamil


Bangun tidur pagi tadi aku cuba baring mengadap ke kiri aku.. uishhh nape ni?? tangan aku sakit.. lenguh gile.. apahal pulak ni.. bila masuk tengahari pun keadaan tangan kiri aku tetap sama.. lama aku pikir baru aku teringat.. semalam aku kan kena suntikan ATT kat bahu kiri.. pagi ni baru terasa rupanya.. semalam lepas suntikan aku ok jer, sampai terlupa lah.. so apa lagi.. aku gugel la maklumat tentang ATT ni.. semalam lupa pula nak tanye nurse Zam.. jom baca tujuan ATT diberi kepada ibu hamil..

Kenapa Ibu Hamil Perlu diberikan ATT?

Pada usia kehamilan masuk minggu ke-28 (aku diberi suntikan pada minggu ke 25), selain pemeriksaan asas, ibu akan diberikan suntikan ATT (Anti Tetanus Toxoid) Pertama. Ini adalah bertujuan untuk membantu ibu hamil membentuk antibodi yang cukup untuk melindungi dirinya dan bayi daripada kuman yang mudah dijangkiti sebagai contoh melalui luka dan sebagainya.

Suntikan ATT Kedua akan diberikan minima jarak selama 4 minggu.. ini bermakna pada usia kandungan ke 32 minggu atau lebih ATT kedua akan diberikan. Jarak ini penting bagi memastikan pemindahan antibodi dari ibu ke bayi berlaku dengan efektif.

Kesan selepas suntikan?
Gejala ringan seperti bengkak dan lenguh akan berlaku selama 1 -2 hari.. ia akan sembuh sendiri dan tidak memerlukan tindakan atau ubatan.

So macam aku nampaknya akan melalui sekali lagi suntikanlah yer.. adoiiii..

4 comments:

shark said...

bole tahan sakit jugak nak cucuk nie :)

atie aizam said...

@shark: time cucuk x sakit tapi esoknye aduhai.. bengkak ngan lengun tangan kiri ni.. nak tido pun susah ..

eMMe said...

Salam Sis, tadi Me kene cucuk ATT tu, adoii.. sakit arr...

atie aizam said...

@eMMe: mmg adoi.. mmg terasa.. pastu esoknya habis tangan lenguh gila.. ape2 pun tahniah yer.. dah tau boy ke girl?

Iklan