Pages

Jom tengok apa ada..

Tetamu Terhormat.. TQ!

Search This Blog

Monday, February 6, 2012

Resepi Ayam Masak Merah


Dah masak Nasi Tomato mesti ada regu nye kan.. biasa aku masak sekali dengan Ayam Masak Merah.. yummy!! Jom masak..

Bahan-bahan:

1 ekor ayam - potong 12/16 bubuh kunyit & garam dan goreng..

Bahan Kisar
10 biji cili kering
1 biji bawang besar
4 ulas bawang putih

Bahan Tumis
1 batang kulit kayu manis
3 biji bunga lawang
3 biji ketumbar
3 biji bunga cengkih
1 biji bawang merah.

Bahan Tambahan
1 sudu tomato sos
1 tin kecil tomato puri
1 tin kecil kacang peas - buang airnya
1 biji bawang- potong bulat
3 sudu garam - sudu kecil KFC :)
6 sudu besar gula
secubit ajinomoto


Cara Memasak:

1. Basuh dan goreng ayam yang telah dilumur kunyit ngan garam.

2. Sementara ayam siap goreng, kisar bahan2 untuk di kisar..

3. Tumis bunga lawang, kulit kayu manis, biji ketumbar & bunga cengkih hingga naik bau.. ketepikan.. kemudian goreng bawang hingga layu.. bila bawang dah layu masukkan cili kisar tadi dan bunga lawang, kulit kayu manis, biji ketumbar & bunga cengkih yang telah digoreng.. biar sampai cili betul2 masak dan pecah minyak..

4. Kemudian masukkan bahan tambahan tadi.. kacau hingga masak.. masukkan bawang yang dipotong bulat.. biar seketika.. kemudian masukkan ayam dan gaul rata.. dan boleh dihidangkan.

note: ajinomoto xmo guna pun xpe.. tpi sapa selalu makan kat kedai tu jgn pulak kata x makan ajinomoto ek hihi..

2 comments:

LadyBird said...

sedapnye... :) cr akak buat lain daripada cr yg mak lady selalu buat..

atie aizam said...

@LadyBird: alhamdulillah anak2 paling suka.. yang kecik kata "makan ayam saje pun sedap" hihi.. akak nye cara simple jer.. main campak2 jer hihi.. mesti mak lady nye resepi pun sedapkan.. nanti leh la share..

Iklan