Pages

Jom tengok apa ada..

Tetamu Terhormat.. TQ!

Search This Blog

Saturday, February 11, 2012

Apa itu Rotavirus?

Ketika ini kita dikejutkan dengan 2 kematian yang disebabkan Rotavirus dan lebih 2 ribu kanak-kanak menghidapi virus tersebut di sekitar Hilir Perak.. Baca SINI.. ia perlu diambil perhatian oleh semua ibu bapa terutama ibu bapa yang mempunyai anak-anak yang berusia bawah 10 bulan.. apa yang anda perlu lakukan?

1. Kenali apakah itu Rotavirus
2. Tahu simptom-simptom penyakit ini
3. Dapatkan vaksin rotavirus dengan segera
4. Cara untuk mengelak dijangkiti wabak rotavirus


Info Vaksin Rotavirus


Rotavirus disebarkan menerusi makanan yang dicemari najis. Vaksin rotavirus adalah utk dimakan, bukan utk suntikan. Menurut Dr. Faridah, Vaksin rotavirus mengandungi rotavirus yang hidup atau aktif. Vaksin rotavirus sesuai utk bayi dan kanak-kanak di bawah usia 3 tahun bagi mengelak masalah cirit-birit yang teruk yang boleh membawa maut. Kini terdapat 2 pembekal vaksin rotavirus dari luar negara iaitu Rotarix oleh GlaxoSmithKline di UK dan RotaTeq oleh Merck di USA. Kedua-dua vaksin rotavirus ini dikeluarkan sejak 2006. Rotatrix mengandungi hanya satu rotavirus (monovalent) manakala RotaTeq mengandungi 5 jenis rotavirus berlainan (5 serotypes). Vaksin Rotarix diberi 2 kali iaitu pada usia 2 dan 4 bulan. Vaksin RotaTeq diberi 3 kali iaitu pada usia 2, 4 dan 6 bulan. Anda boleh baca maklumat tambahan ttg vaksin rotavirus di http://en.wikipedia.org/wiki/Rotavirus_Vaccine_Program

Simptom Rotavirus

Tanda-tanda awal: sakit perut, tak ada selera makan, cirit-birit, demam panas

Cara Mencegah Wabak Rotavirus.
  • masak air sebelum di minum
  • basuh tangan menggunakan sabun sebelum dan selepas makan
  • bila ke tandas pun sama, jangan lupa basuh tangan sebelum dan selepas ke tandas
  • kalau boleh elakkan makan ulaman yang tidak di masak.. rebus dulu k..
  • masak dengan sempurna
  • bersihkan pemakanan dan minuman bayi dengan merebus dulu sebelum digunakan..
Marilah kita sama-sama mengambil perhatian tentang wabak ini.. Semoga anak2 kita berada di dalam keadaan sihat dan sejahtera..

No comments:

Iklan