Pages

Jom tengok apa ada..

Tetamu Terhormat.. TQ!

Search This Blog

Wednesday, February 8, 2012

Masak Nasi Lemak Pulak


Wah aku masak nasi lemak pulak untuk family aku.. adoiii gemok la dorang nanti.. semalam nasi tomato, hari ni nasi lemak pulak.. aishh esok kena tukar menu la pulak.. :)

Pada sesiapa yang nak mencuba resepi aku ni.. silakan.. kata anak2 aku "mama, mama jual lah nasi lemak.. sedap gile" hahaha.. pandai anak2 aku amik hati.. :D

Resepi Nasi Lemak

4 cawan beras
3 helai daun pandan
1 biji bawang besar - hiris
4cm halia - hiris
1 biji santan
sedikit susu cair
air secukupnya..
garam 3 sudu plastik kfc hihi.. senang nak bajet kan :)

Cara Memasaknya:

1. Basuh beras dulu.. kemudian masukkan semua bahan kat atas .. sukat air guna jari.. senang.. mak aku ajar camtu hihihi.. level beras sama dengan level air.. tpi klau guna beras basmathi sesetengah tu kena letak air lebih.. kalau basmathi murah cam aku punya.. sukatannya sama level jer.. :)

2. Masak ler.. bila dah kering gaul guna garfu.. takut nasi hancur pula kalau guna senduk sebab tengah lembut sangat kan..

3. Biarkan kejap dalam 10 minit.. pastu hidangkan dengan Sambal Tumis.. resepi aku bagi next entry k :)

Selamat Mencuba! :)

3 comments:

Wanzi said...

alamak sedapppnye nasi lemak versi ni....

Siti Noor Aminah said...

rajinnya akak

munna said...

wah...sedapnya nampak...munna masa preggy mood nak memasak selalunya takde lah

Iklan