Pages

Jom tengok apa ada..

Tetamu Terhormat.. TQ!

Search This Blog

Monday, January 24, 2011

Simptom mereka sama..

Doktor banyak kali tanya aku bila tengok BP aku tinggi.. "sebelum ni ada darah tinggi ke?" aku kata lah takde.. sakit kepala biasa2 tu ader lar.. cuma kebelakangan ni jer aku terasa kebas kat bahagian kepala.. doktor takde pulak nak explain kat aku antara simptom2 HIPERTENSI ni.. tapi bila aku baca cerita mereka tentang tekanan darah yang tinggi, aku agak terkedu..

Simptom mereka alami kat bawah ni sama macam yang aku alami.. jom tengok cerita mereka..



Kisah Pertama - Daniel Chong

20 tahun lalu dia dikejutkan berita kawan dia kemalangan.. atas semangat setiakawan dia nak mendermakan darah bagi menyelamatkan nyawa rakannya.. tapi malangnya dia juga dimasukkan ke hospital yang sama bila didapati dia menunjukkan petanda HIPERTENSI..

"Alangkah terkejutnya saya ketika itu kerana saya langsung tidak mengalami simptom yang berkaitan dengan hipertensi sebelumnya. Doktor memberitahu dengan bacaan tekanan darah 190, saya berisiko mendapat serangan strok minor."

"Cuma saya perasan, imej yang saya pandang kelihatan semakin mengecil dan mengalami pening-pening biasa. Keadaan itu kemudiannya hilang apabila saya berjalan-jalan dan berehat sebentar," katanya yang kini berusia 52 tahun.. bermakna peristiwa tu berlaku ketika dia berumur 32 tahun.. kurang sikit dari umur aku..

Kisah kedua - Zubaidah Omar

Beliau merupakan seorang guru.. dia tak menyedari bahawa dirinya mempunyai tekanan darah tinggi sehinggalah dia berjumpa dengan doktor kerana mengalami kebas di bahagian kepala..

"ketika itulah doktor memberitahu saya mempunyai penyakit darah tinggi dengan kadar tekanan 190 berbanding normal 120 dan mempunyai risiko strok jika lambat mendapatkan rawatan".

"Saya diberikan ubat tetapi tekanan darah sudah normal saya jarang mengambil ubat sehinggalah pada suatu masa ia kembali naik," katanya yang hanya menyedari mengidap penyakit itu 2 tahun lalu..

Yang tulisan merah tu merupakan simptom yang aku alami kebelakangan ni.. maknanye.. @$%^&#..

Rujukan: www.darahtinggi.com

2 comments:

Yastro said...

Hmmm...kalau ikut keturunan...
yas sendiri pun ada...takat ni alhamdulillah still okeh lagi. Nampaknya Atie kene sentiasa berwaspada selalu la mcm nih...
Apepun semoga sentiasa sihat dilindungi olehNYA selalu...

kakyong said...

kebas dibahagian kepala tu berkait dgn hipertensi ya...

dulu2 pernah jadi.. tensi sgt bila kepala jadi kebas.. sudahnya terbaring jer...

Iklan