Pages

Jom tengok apa ada..

Tetamu Terhormat.. TQ!

Search This Blog

Saturday, January 22, 2011

Disebalik Sedapnye Apple

Pepagi ni aku nak bercerita tentang Apple Merah... ni lah satu2nye buah yang aku lalu makan & dibenarkan makan buat masa nih selain dari buah zaitun, pic dan seangkatannya.. kalau makan sebiji tersangatlah terasa kesedapannya.. tapi kalau aku makan 2 biji Apple berturut rasa ngilu gigi aku nih.. tu tandanya gigi aku ni tak sihat kot hehe..

Gambar kat sebelah ni adalah diantara buah2 apple yang ada kat dapur umah aku selain buah korean pear.. setiap minggu husben aku akan beli buah2an ni untuk aku ngan anak2 makan.. alhamdulillah..
Aku sebenarnya nak bercerita tentang khasiat Apple.. kebanyakkan kita semua tahu setakat khasiat buah-buahan jer kan.. khasiat yang basic2 gitu.. so jom.. kita tambah pengetahuan kita tentang KHASIAT APPLE..

TAHUKAH ANDA..

  • Sebiji epal sehari memberi anda sejumlah lima gram serat.
  • Mengandungi anti oksidan yang menurunkan risiko masalah jantung dan barah.
  • Membantu kesihatan membran paru-paru.
  • Membantu kesihatan tulang dengan menambah bahan kimia (boron) pada mineral tulang.
  • Membantu kesihatan sistem kardiovaskular dengan mengekalkan tahap kolesterol darah.
  • Membantu mengekalkan berat badan
Memakan sebiji epal atau meminum jusnya setiap hari sudah cukup untuk membekalkan khasiat bagi mengurangkan kandungan kolesterol dalam badan. Kajian menunjukkan, epal mengandungi elemen kesihatan phytonutrient yang boleh melambatkan pengoksidan kolesterol yang tidak baik - satu proses yang berperanan dalam pertumbuhan penyakit jantung. Kanak- kanak yang memakan makanan segera dan kemudian memakan epal atau meminum jusnya, ia sebenarnya menyeimbangkan kandungan zat dan mencegah pembentukan lemak dalam badan.

Dan TAHUKAH ANDa..

Kandungan Vitamin Dan Mineral Dalam Apple?

KARBOHIDRAT

Karbohidrat merupakan salah satu penyumbang energy atau tenaga yang paling murah, kerana pada umumnya sumber karbohidrat ini berasal dari tumbuh-tumbuhan (beras, jagung, singkong, dan sebagainya) yang merupakan makanan pokok.

LEMAK

Fungsi lemak adalah :
- menghasilkan kalori terbesar dalam tubuh manusia (1 gram lemak menghasilkan 9,3 kalori).
- sebagai pelarut vitamin A,D,E,K.
- sebagai pelindung terhadap bahagian tertentu tubuh

PROTIEN

Fungsi protein bagi tubuh antara lain :
- membangun sel-sel yang rosak.
- membentuk zat-zat pengatur seperti enzim dan hormon.
- membentuk zat inti energi (1 gram protein kira-kira menghasilkan 4,1 kalori).

VITAMIN B1 - TIAMINA

Fungsi : Mencegah penyakit beri-beri, membantu pelepasan energi dari makanan, mempertahankan kesihatan saraf.

VITAMIN B2 - RIBOVLAVIN

Fungsi : Membantu pelepasan energi dari makanan, mempertahankan kesihatan kulit dan rambut.

VITAMIN B3 - NIASIN

Fungsi : Mencegah penyakit pellagra (kulit kasar bersisik), membantu melepaskan energi dari makanan, mempertahankan kesihatan sistem saraf, mempertahankan kesihatan rambut.

VITAMIN B5 - ASID PANTOTENIK

Fungsi : Mencegah mati rasa pada jari-jari, membantu melepaskan energi dari makanan, mempertahankan kesihatan jaringan dan rambut.

VITAMIN B6 - PYRIDOXIN

Fungsi : Mencegah kekeringan pada hujung bibir, membantu melepaskan energi dari makanan. membantu pembentukan sel darah merah, mempertahankan kesihatan sistem saraf.

VITAMIN B9 - ASID FOLIK

Fungsi:
- Menstabilkan mood.
- Mengurangi depresi.
- Memperbaiki jam biologis dengan mengatur selera makan

VITAMIN C

Fungsi : Meningkatkan daya tahan tubuh, berfungsi sebagai anti oksidan yang melindungi tubuh dari serangan radikal bebas akibat polusi dan asap rokok, membantu penyembuhan luka, membantu peyerapan zat besi dan kalsium, mempertahankan kesihatan kulit.

FERUM

Membina otot & tubuh yang sihat.

FOSFORUS

Pembentukan tulang, gigi, meningkatkan fungsi otot .

KALIUM

Pembentukan tulang, meningkatkan fungsi saraf dan otot .

KALSIUM & MAGNESIUM

Kalsium adalah mineral yang terbanyak terdapat dalam badan kita iaitu lebih daripada 90% bahan keras dalam tulang dan gigi. Ia diperlukan untuk pembentukan dan bagi mengekalkan tulang yang kuat serta gigi yang sihat. Ia juga untuk pembekuan darah, penghantaran gerak balas saraf, dan kontraksi otot. Peranan penting kalsium dan magnesium ialah mencegah penyakit osteoporasis dan mengawal tekanan darah.

ZINK

Merangsang ketinggian dan tumbesaran kanak-kanak.

TANIN

Buah apple juga memiliki kandungan tanin. Tanin adalah zat yang berfungsi membersihkan dan menyegarkan mulut, sehingga dapat mencegah kerusakan gigi dan penyakit gusi.

BARON

Di dalam buah apple terdapat baron. Apakah baron itu? Baron berfungsi mempertahankan jumlah estrogen dalam tubuh seorang wanita.

FLAVOID

Salah satu kandungan buah apple yang baik untuk menjegah penyakit adalah flavoid. Flavoid merupakan zat yang berfungsi menurunkan risiko kanser.

ASAM D-GLUCARIC

Asam D-glucaric yang terkandung di dalam apple merupakan zat yang dapat menurunkan kadar kolesterol.

QUERCETIN

Quercetin merupakan zat yang diperlukan untuk meningkatkan kadar antioksidan sehingga tubuh terasa lebih sihat dan mencegah berbagai penyakit. Buah apple mengandung zat quercetin.

ASAM TARTAR

Di dalam sebuah apple juga terdapat asam tartar. Asam tartar dapat menyihatkan saluran pencernaan, karena zat ini mampu membunuh bakteria yang terdapat dalam saluran pencernaan.

Banyak khasiatnye kan.. so lepas ni rajin2lah makan Apple ek.. :)

Rujukan: http://honeyapple3.webs.com

7 comments:

Yastro said...

He3!! Pas ni nak gi "giant" cari epal ijao ngan merah arrr...thanks!!!

Yuni Aisyah said...

wow!!byknya khasiat apple...x rugi la mkn..tp sy x suke apple..pasnie mmg kne belaja mkn apple la..hehe

Pirate said...

Biasanya Pirate makan apple hijau... :)

afraliza said...

wahhh..byk khasiat apple ni..kalau apple yg rangup sdplah..kalau dpt yg mcm kapas tu sgt2 tak suke..saya lebih suke pear dr apple..buat review pasal pear lah pulak..

atie aizam said...

@Yasro: selamat makan epal.. :)

atie aizam said...

@Yuni Aisyah: pelan2 belajar makan epal.. lelama suke arr, cicah kuah rijak pun takpe.. khasiat tak ilang punye ehehe..

atie aizam said...

@Pirate: Epal ijau pun ok jugak.. tapi atie tak tahan sbb masam sgt.. dulu suka cicah ngan garam.. skrg dah takleh dah..

Iklan