Pages

Jom tengok apa ada..

Tetamu Terhormat.. TQ!

Search This Blog

Sunday, May 8, 2011

Hari Ibu HARAM ?!


Kalau korang terkezut, aku pun sama gak bila baca hal ni .. ikut artikel tu Sejarah hari ibu telah dikenalpasti sebagai perayaan musim bunga orang-orang Greece, sebagai penghormatan terhadap Rhea, ibu kepada tuhan mereka. Pada tahun 1600 orang-orang England merayakan hari yang mereka namakan sebagai "Mothering Sunday". Ia dirayakan pada hari Ahad keempat setiap Lent. Lent adalah tempoh masa selama 40 hari samada dalam bulan Februari atau Mac. Dalam tempoh ini, sebahagian orang-orang Kristian akan berhenti melakukan atau memakan makanan tertentu atas alasan agama. Amalan tersebut adalah sebagai penghormatan mereka terhadap Mother Mary. Mother Mary adalah Maryam, ibu kepada Nabi Isa Alaihissalam atau Jesus yang mereka anggap sebagai tuhan.

KLIK sini untuk cerita selanjutnya.. Asal Usul Hari Ibu & Mothers Day History

Aku tak berani nak komen apa.. biarlah yang pakar yang maklumkan kebenarannya.. Cuma aku terngiang-ngiang sabda Nabi Sallallahu 'alaihi wasallam:

Maksudnya: "Sesiapa yang menyerupai sesuatu kaum maka dia adalah daripada golongan mereka." (Hadis riwayat Abu Daud)..

Waullahualam..

note: macamana ngan perayaan Raya Cina, Deepavali & Krismas?

12 comments:

Along Usop said...

kita meraikan ibu kita..

selagi tak buat amalan mereka
*pantang makan sumting.. bla3..

raikan cara kita oke dah..
niat kene betulkan..

atie aizam said...

@Along Usop: sya setuju..

delarocha said...

hari hari 'hari ibu' :-)

tokwan muda said...

perayaan krismas ke deepavali ke seadnainya ada unsur2 keagamaan mereka maka kita haram smbut tp kalau atas dasar mnghormati jmptn sahabat atau jiran bkn Islam itu tdk apa. Hari ibu sy tak berani nk komen,cuma satu je sy igt pesanan ustaz saya,apa2 hari pun kalau lebh kpd maksiat,kebrukan,akidah(percya perayaan agama lain) tdk boleh.

tokwan muda said...

tertinggal hehe tp mcm hari ibu,ad unsur maksiat ke?sejrh je mngkn...

caliph shuriken said...

klau niat kita btul rsa xde apa2 masalah...

latest en3: fast five

atie aizam said...

@delarocha: tu yang sebaiknya :)

atie aizam said...

@tokwan muda: itu lah mcm dalm entry sya ada kata, sya tak berani nak komen.. sya harap ada ulma2 atau ustaz yang dapat clearkan persoalan dan kemusykilan ini..

atie aizam said...

@caliph suriken: harap begitu lah jugak..

munna said...

MUNNA SAMBUT HARI IBU TIAP2 HARI..YANG PENTING NIAT KITA

Rai said...

bagi saya hari2 hari ibu..tak payah tunggu 8mei.. :D

- GC - said...

smbut je hari ibu masa besdei mak, ok tak?

Iklan