Jom tengok apa ada..

Iklan

Saturday, July 21, 2012

Niat Puasa Sebulan

Nanti jangan lupa baca niat puasa tau..
  • Digalakkan berniat puasa untuk sebulan dengan sekali niat pada malam pertama Ramadhan bagi mengelakkan daripada tidak sah puasa kerana terlupa berniat pada malamnya, kita mengikut Imam Malik yang membolehkan berniat untuk sebulan sekali gus.
  • Namun begitu, jika puasa Ramadhan kita terputus oleh sesuatu sebab, seperti haidh, sakit atau lain-lain, maka niat puasa sebulan itu tidak lagi memadai untuk hari-hari puasa yang seterusnya, tetapi, hendaklah diperbaharui niat apabila tidak ada lagi perkara yang menghalang daripada puasa berturut-turut tersebut. Maksudnya, dengan memperbaharui niat sekali lagi bagi semua hari-hari puasa Ramadhan yang berbaki, iaitu niatnya:
“Sahaja aku berpuasa esok dan sehingga akhir Ramadhan ini kerana Allah Ta’ala”.

Niat Puasa SEBULAN


Niat Puasa HARI


No comments:

Rakan Blogger

  • Raya ke-3 - Hari ni aku n ipar buat mi kari.. biasanya hari raya ke3 umah mertua ku akan diserbu oleh anak cucu saudara mak.. so sediakan apa yg patut dulu.. rendang d...
    2 days ago
  • sofa koyak - salam all :) dah lama x blog rupanya.. puasa pun dah masuk hari ke 26 dah..4 hari lagi mau raya..hehe :) selamat hari raya semua..maaf zahir dan batin.. semo...
    1 week ago
  • Conversation #6 - *Abah: Nah Nis, tengok ape abah dapat ni, nah lah tengok dalam kotak ni..* *Anis: (aku pun buka) Perrgggghhh bahhh!! Handphone baharu! Mane dapat?* *Abah: ...
    1 month ago

Dapur Blogger

Belajar Buat Kek

  • Rendang Kering Kupang - Lauk ni kita masak sebelum Ramadan..beli kupang fresh kita rebus dan ambil isinya...buat rendang kering..recipe asal gunakan ayam, kita tukar main ingred...
    1 week ago
  • PULUT KUNING - As-Salam semua. Dah lama rasanya tak mengupdate blog ni. Rasa mcm sayang gitu kalau nk ditinggalkan begitu saja ataupun ditutup terus. Maklumlah, dunia sib...
    1 month ago