Iklan

Saturday, July 21, 2012

Niat Puasa Sebulan

Nanti jangan lupa baca niat puasa tau..
  • Digalakkan berniat puasa untuk sebulan dengan sekali niat pada malam pertama Ramadhan bagi mengelakkan daripada tidak sah puasa kerana terlupa berniat pada malamnya, kita mengikut Imam Malik yang membolehkan berniat untuk sebulan sekali gus.
  • Namun begitu, jika puasa Ramadhan kita terputus oleh sesuatu sebab, seperti haidh, sakit atau lain-lain, maka niat puasa sebulan itu tidak lagi memadai untuk hari-hari puasa yang seterusnya, tetapi, hendaklah diperbaharui niat apabila tidak ada lagi perkara yang menghalang daripada puasa berturut-turut tersebut. Maksudnya, dengan memperbaharui niat sekali lagi bagi semua hari-hari puasa Ramadhan yang berbaki, iaitu niatnya:
“Sahaja aku berpuasa esok dan sehingga akhir Ramadhan ini kerana Allah Ta’ala”.

Niat Puasa SEBULAN


Niat Puasa HARI


No comments:

Rakan Blogger

  • APA ITU PENYAKIT G6PD - Apa itu Penyakit G6PD? Penyakit kekurangan enzim G6PD atau lebih dikenali dengan nama G6PD di kalangan rakyat Malaysia merupakan satu penyakit bawaan ...
    2 days ago
  • accident.. - salam all :) Tak sangka nak accident macam ni teruk.. sebab tak pernah accident pun kat jalan besar pastu dah la kene langgar belakang, saya pulak langgar...
    5 weeks ago

Dapur Blogger