Pages

Jom tengok apa ada..

Tetamu Terhormat.. TQ!

Search This Blog

Wednesday, March 16, 2011

Jom Makan Siput Pepahat @ Siput Buluh Berlada

Selesai sudah makan malam kami sekeluarga sebentar tadi.. malam ni special sikit lauknya.. sebab tu kena postkan kat sini hehehe.. Siapa penah makan siput buluh? sesetengah orang panggil siput pepahat @ pepahat? haaa.. ni nak share resepi simple punye.. Siput Buluh @ Siput Pepahat Berlado .. fuhhh!! nama terbaeeekkkk!!! kuikuikui..

Kalau aku masak, aku main campak-campak jer.. takde ikut sukatan metrik.. ikut suka hati aku jer .. sesedap rasa dan sesedap mata memandang .. boleh gitu? hehe..

Langkah pertama:

Goreng bawang besar ngan bawang putih.. kalau ikutkan sebenarnya kena goreng bawang besar dulu sebab bawang besar lambat garing.. bawang putih kan senang garing.. tapi disebabkan aku kesuntukan masa, anak2 pun dah kelaparan, aku masukkan aje hehe.. goreng sampai nampak garing hehe..

Langkah kedua:

Masukkan pes cili yang dah diblenkan dgn bawang ngan bawang putih jugak.. pes cili ni aku mmg simpan siap dalam peti ais.. senang nak masak..

Langkah ketiga:

Ce ce tengok gambar bawah ni... goreng ler cili tu sampai garing.. pastu masukkan siput pepahat tu.. golek2kan dan masukkan garam, gula dan perasa aji secubit.. pastu tutup kuali tu ngan penutup.. biar 10 minit.. walllaaaah!! sudah siap!!

ni ler caranye..


Siput Pepahat yang mentah..


haaa.. ni la Siput Pepahat @ Siput Buluh Berlado ..

yummy!! clear semangkuk besar suami ngan anak2 aku makan..
bluuuurrrppppp!!!! Alhamdulillah..

9 comments:

MeMHaliD said...

suka...bagi saya pepahat ni unik....spesel....mana beli ,,,

PuaN su SU said...

yummyyyyy,,,,,,kat mana nak beli yaa...su pernah mkn time g bagan lalang ja...tu kat kdai makan...masak sendiri tak pernah lagi...

atie aizam said...

@MeMHaliD : memula tengok pun sya dok belek2 la siput tu.. dah 2,3 kali gak la husben beli.. kat pasar kat bandar baru sentul tapi jarang sgt ada..

atie aizam said...

@Puan su su: husben beli kat pasar bandar baru ni.. tapi tu lah.. sgt jarang ada.. kat bagan lalang/morib leh la dapat siput ni.. kalau nak masak senang jer.. sama mcm kita masak lala tu..

munna said...

tak pernah makan lagi ni... kat sini pun tak pernah nampak ada org jual...

eMMe said...

rase dia cam ape? sedap ke?
mcm tak penah makan je....kat mane nak jumpe sipot ni atie? habaq kat cek,hehehehe...

atie aizam said...

@munna: try la makan kalo ada jual kat pasar.. kdg2 kat tesco ada.. cuma mahal sikit ler..

atie aizam said...

@eMMe: rasanye? hurmm memula tak lalu sgt hehe.. sbb masak lama sgt.. dia jadi liat.. tpi bila dah tau cara nak masak siput tu yg betul, ok lah.. dah boleh makan.. rasanye macam mussel..

aleen aiden said...

ouh,siput ni ke..slalu jugak tengok kat tb tp alin xpnah rase.hu3

Iklan