Pages

Jom tengok apa ada..

Tetamu Terhormat.. TQ!

Search This Blog

Tuesday, November 27, 2012

Sambal Tempoyak Ikan Bilis

Hahaha.. tempoyak baru jangan dibiarkan macamtu jer, nanti lama-lama tak sedap.. so buat jer apa yang teringin dek tekak kan hihi.. tempoyak yang beli haritu masih berbaki.. so apa lagi buat sambal tempoyak lah.. tumbuk cili api hingga lumat pastu tumbuk ikan bilis kasar2.. gaul sebati.. atau letak sebelah-sebelah ngan tempoyak kat lam piring, colek sikit.. makan pula dengan ulaman.. fuhhhhhhhhh.. semalam cuma ada timun so.. makan tak hengat lah.. aduuuusss.. dapat makan yang menyelerakan pun susah jugak kan.. asik teringat sambal tempoyak jer sejak malam tadi kikiiki.. nasib tak bukak periuk pagi2 ni sebab tak tahan godaan sambal tempoyak tu..

Nak resepi ada kat SINI ok.. siap ada tips lagi.. bagaimana cara nak memilih tempoyak baru huhu.. ada sape2 satu kapal dgn saya tak? peminat tempoyak tegar.. biar badai melanda akan tetap ku harung jua .. err apa kene mengena badai ngan tempoyak? aisshhh.. jom jom.. layan sambal tempoyak .. makan sambil tengok tv pun sedap ni hihi..


5 comments:

Ibu Kembar said...

mak aiii sedapnyer nampak sambal tu....hehe sayapon wat sambal tempoyak isi ikan bilis...sebab penah jumpa ada org buat xisi ikan bilis..just cili ngan tempoyak semata....pepon memang sodap kan..

atie aizam said...

@Ibu Kembar: bagi saya kalau cili semata tak sedap.. sambal tempoyak selain buh ikan bilis, kita boleh buh isi ikan goreng ke, udang kering ke, udang geragau ke.. tak kisah.. asalkan ada perencahnnya.. bab sedap tu mmg xleh dipertikaikan lagi.. pagi ni mmg dah xleh sabar.. terus sarapan nasi putih + telur goreng + sambal tempoyak + timun .. fuhhh.. x lena tidur smlm selagi x dapat tempoyak ni hihi..

myliona said...

nyam2 dapnyerrr :D

Ayu said...

Assalam atie,
akak rasakan akak ada terbeli tempoyak yang dah lama tau..sebab rasanya masam semacam!!..semenjak dah ada blog baru nak cuba makan tempoyak..kalau dulu bau dia aje akak dah lari 10 kilometre..hehe
ok thanks for the tips!!! lain kali nak tengok betul2 bila beli tu!!!..hehe

inazamri said...

terliur betul tgk tempoyak bilis tu.

Iklan