Pages

Jom tengok apa ada..

Tetamu Terhormat.. TQ!

Search This Blog

Thursday, October 20, 2011

Sebab Kenapa Tidak Ada Sesiapa Bantu Budak 2 tahun Kena Gilis di China

Ramai rakyat Malaysia ingin tahu kenapa semua orang hanya mampu memandang dan langsung tidak berusaha membantu budak berumur 2 tahun yang dilanggar di China baru-baru ini.

Ianya berkaitan "culture & what they have practice in China."

Korang rasa kenapa dan mengapa ianya berlaku?

Jom kita baca...

"Semenjak 17 Oktober , memang kecoh pasal video dimana seorang budak 2 tahun kena langgar dengan van dan lori tapi malangnya takde seorang pon yang peduli. Budak malang tu dah terbaring berlumuran darah tapi orang yang lalu lalang tu buat tak tau jer...

Video tersebut tersebar dgn cepat dan ramai yang marah dengan kejadian ni... Kejadian ini berlaku di China dan bukan di Malaysia.

Kalau korang nak tau sekiranya jumpa or ternampak orang lain dalam kesusahan seperti seorang makcik terjatuh basikal, atau budak kecik dipukul or dibuli ataupun ko nampak seorang tua yang tibe2 diserang sakit jantung,

Sila jangan tolong..ASAL?

PERINGATAN. JANGAN TOLONG! Nak tau kenapa? Sebabnya bila korang tolong, orang itu dah menjadi tanggungjawab korang. Contohnya, kau nak tolong makcik yang jatuh basikal tu, katakan makcik tu patah kaki, maka korang yang kena tanggung sume kos perubatan die sbb korang yang tolong dia...

Ataupun korang akan disaman oleh anak makcik tu sbb korang lah penyebab mak die jatuh. Inilah faktanya di China. Nilai moral dah takde. Mereka akan pentingkan diri sendiri sebab kalau mereka tolong pun mungkin mereka yang akan tanggung akibatnya. Ini Serius, Cerita ini diceritakan dalam akhbar cina minggu lepas.

Dalam akhbar tersebut penulis memberitahu ada seorang askar menolong seorang tua yang terjatuh secara tiba-tiba.. Kerana prihatin takde org lain nak tolong maka askar ni pon naklah bantu tapi anak org tua ni nampak die pegang mak die so die tuduh askar ni yang tolak mak dia. So askar ni kena saman dan terpaksa menanggung kos perubatan org tua tersebut..
Akibatnya die kena buang kerja. Jadi kes budak yang kena langgar ni pun sama. Baik biarkan jek budak tu sbb kalau tolong and jadi pape yang lebih teruk kat budak tu, diorang yang kena tanggung.


Nak tahu tak apa yang pemandu van tu cakap pasal dia langgar budak perempuan tu?

Mula-mulakan pemandu tersebut dah terlanggar budak tu dan dia berhenti kejap sebab perasan dia langgar budak. Masa tu budak tu berada di tgh2 antara tayar depan dan belakang. Dia terfikir kalau budak tu mati, dia cuma perlu bayar denda lebih kurang RMB10,000- RMB20,000 je tapi kalau budak tu hidup dia kena tanggung akibatnya seumur hidup so dia teruskan langgar budak tu dengan harapan budak tu akan mati.

Itulah undang2 di China yang mana kalau langgar mati lebih senang nak kira drpd langgar hidup. So sekarang pemandu van tu sangat berharap yang budak kecik ni akan mati.. Terukkan? Ini bukan tipu tau tapi seperti yang tertulis dalam paper cina hari ni...

"Jadinya kalau sampai di China" ingatlah !JANGAN TOLONG kecuali family korang sendiri... Semoga perkara ini takkan terjadi di Malaysia tercinta ini... Kesimpulannya, di mana saja, manusia semakin hilang pertimbangan diri. Dunia semakin kejam dan tak berperikemanusiaan~

petikan dari FB

16 comments:

eMMe said...

oh..camtu ke?
cam takleh terima je sebab2 tu..huhuhu....

Ana AzNuRuL said...

betapa undang2 negara china takde perikemanusiaan..tau la negara komunis..pentingkan diri sendiri saja..orang cina di malaysia patut bersyukur..nasib mereka sentiasa terbela..patah jari pun boleh lapor balai..boleh masuk court saman..

atie aizam said...

@eMMe: ikut akal waras kita mmg takleh terima.. kejam sgt.. tpi nak buat mcmana.. dorang yg hidupkan budaya tu.. klau tlg, mcm amik kesempatan.. nah.. ni la jadinya..

atie aizam said...

@Ana azNuRuL: betul tu.. sesiapa pun patut bersyukur sbb nilai2 kemanusiaan rakyat Malaysia masih tinggi..

Kazman & Sue said...

syukur budak tu dah mati ...sebab...1)dia masuk syurgaa...insyallah... 2) dia tak menderita lama kesakitan....

Sang Penulis said...

Salam, patut kena hukuman yg berat pemandu lori tu, dunia akhir zaman.. Sudah meniggal budak tu..

Kak Imun said...

Kasihannya budak tu, pemandu tu berdosa sbb dah berniat nak bunuh budak tu. Malaysia tidak akan pernah mempunyai undang2 sekejam itu....:(

S..U..D..@..I..S said...

huh depa ni pakai undang2 rimba ke...jgn jadi kat msis dah..undang2 mengjar manusia menjadi kejam

atie aizam said...

@Kazman & Sue: uishhh... mana tau dia dah meninggal? berita TV3 kata budak tu koma ler..

atie aizam said...

@Sang Penulis: sya cari jugak berita ttg budak tu meninggal.. tpi alih2 TV3 kata dia koma.. mana 1 betul ni?

atie aizam said...

@Kak Imun: sgt kesian kak.. x mungkin Malaysia macamtu..

atie aizam said...

@S.U.D.@.I.S: tu la.. harap2 jgn la berlaku kat Malaysia..

ASSOYFINGER67 said...

kat Malaysiapun diaorang pentingkan diri juga....cuma secara minima..contoh kalau jiran kecoh atau bising atau bergaduh,mereka buat tak tau jer..(aku pernah duduk bujang menyewa kat masyarat Cina di Sg Way),kao bukaklah radia kuat camana ,assoh depan tu buat tak tau jer...

uncle hyree said...

huhuuu uncle sayu hati tengok video tu...mmg tak adil undang-undag disana...sampaikan di tahap melampau membentuk individe menjadi takut untuk bertanggungjawab dan tiada pembelaan kepada mereka yang mahu menolong ... berita tv3 siarkan masa tu mmg budak tu koma ...tapi dah pun meninggal

atie aizam said...

@Assoyfinger67: ntahlah kanda.. risau dunia sekarang ni.. klau ambik tahu sgt jadi mcm kes jiran dinda.. bergaduh sampai membunuh..

atie aizam said...

@uncle hyree: oh yer ker.. sian kan.. sampai hati dorang tengok jer budak tu terlantar kat jalan..

Iklan