Pages

Jom tengok apa ada..

Tetamu Terhormat.. TQ!

Search This Blog

Wednesday, April 13, 2011

Apakah akan berlaku selepas ini?

Kebimbangan mula terdetik dihati aku bila dapat tahu apa yang dibimbangkan sebelum ini mengenai tragedi itu mula disebut-sebut.. Tragedy Fukushima Daiichi = Tragedy Chernobyl.. sebelum ni aku pernah cerita tentang Chernobyl.. klik SINI kalau nak tau..



Menurut Kosmo, keputusan menaikkan tahap bahaya krisis nuklear daripada tahap 5 ke tahap 7 adalah berdasarkan jumlah radiasi yang dibebaskan sama macam masa bencana Chernobyl. Tau tak korang betapa seriusnya kesan tahap 7 tu?

Tahap tujuh bermakna jumlah radiasi yang dibebaskan adalah besar dengan memberi kesan buruk ke atas kesihatan manusia dan alam sekitar sehingga melibatkan kematian manakala tahap 5 pula hanya membabitkan pengeluaran radiasi dalam jumlah yang terhad. Tapi sekarang ni tahap berapa sebenarnya???

Kesan radiasi sangat teruk sebenarnya.. kalau tak, takkan pekerja ditawarkan bekerja RM6k sehari untuk buat kerja baiki loji nuklear tersebut.. RM6k @ nyawa? mana lebih bernilai? Klik SINI untuk info kesan radiasi kepada manusia.

8 comments:

nur aisya humaira said...

teruk laa effect die..takut plak tgk..huhu

Wanzi said...

risau bila dapat tahu berita cam ni... harap2 negara kita bebas dari pencemaran bahan nuklear

faisal apardi said...

perrhhh mmg gila la...tak silap kat situ mmg tak leh duduk dah..de gmbr bandar tu...

atie aizam said...

@nur aisya humaira: mmg patut takut.. kesian kawan2 kita kat sane..

atie aizam said...

@wanzi: harapnye begitu lah..

atie aizam said...

@faisal apardi: mcm chernobyl.. ghost city

fisa othman said...

semua tertanya-tanya apa tindakan yang perlu di lakukan...ermmm kesannya bukan sementara TETAPI berpanjanga...ya ALAAH...

atie aizam said...

@fisa othman: bila difikirkan, sangat menakutkan apa yg telah berlaku dan mungkin akan berlaku.. :(

Iklan