Pages

Jom tengok apa ada..

Tetamu Terhormat.. TQ!

Search This Blog

Wednesday, October 24, 2012

Tut Tuuuuuuut... Keretapi ku berbunyi

Bila mana entry ni disiarkan, kami mungkin dah selamat sampai kat rumah adik ipar saya.. kali ni saya dengan asben merancang satu kelainan perjalanan kami ke kampung.. kebiasaan kereta menjadi pilihan utama ataupun kadangkala bas ekpress tapi kali ni kami memilih balik kampung dengan menaiki keretapi tut tuuuuuuut... dah lama rasanya saya tak naik keretapi.. last sekali masa saya mengandungkan anak sulung saya 12 tahun yang lalu.. lama dah tu.. lagipun anak2 tak pernah naik keretapi langsung.. sebab tu saya nak mereka rasai pengalaman naik keretapi yang saya rasai ketika zaman kanak2 bila keretapi menjadi pilihan utama ketika itu untuk pulang ke kampung mak saya... tapi dulu saya, adik bradik lain ngan mak ayah naik keretapi waktu siang.. mata ni asik memandang keluar tingkap jer tengok permandangan yang bermacam rupa..  hati riang tak terkata.. dan paling best masa keretapi berhenti kat setiap stesen.. pasti ada penjual yang naik dalam gerabak untuk jual mcm2 makanan.. saya masih ingat lagi nada mereka berjualan..

"sirap manis, sirap manis!!!"
"nasi lemak..nasik lemak, nasik lemak.."
"karipap, gelang, koci, apam"
"kacang.. kacang..!!

cepat2 jer nada mereka berjualan.. ialahkan.. keretapi berhenti bukannya lama mana so takde lah dorang nak berlenggang dan nyanyi jualan mereka dgn nada berjela-jela kan.. aduh rindunya suasana camtu.. anak2 saya tak pernah merasai pengalaman begitu malah kali ni pun mereka tak juga rasa suasana macamtu.. sebab keretapi kami keretapi malam so mana ada penjual yang berjualan waktu mlm.. kena bawa bekal lah nampaknya..

anak2lah insan yang paling tak sabar menanti hari ni.. sejak saya beli tiket 1 bulan yang lepas dorang asik tanya jer.. soalan yang sama.. bila kita balik kampung mama? hari apa? naik apa? jenuh saya menjawabnya.. kadang2 seronok tengok anak2 excited tapi kdg2 tension gak.. sehari 5/6x soal saya, adeh..

oklah.. saya tak tau samada saya berpeluang atau tidak untuk online masa kat kampung nanti.. yerlah broadband pun xde.. so dikesempatan ini saya sekeluarga ingin mohon maaf zahir dan batin kalau ada kesilapan yang telah kami lakukan dan Selamat Hari Raya Aidiladha buat semua.


1 comment:

tiefazatie said...

salam aidiladha sis!

Iklan