Pages

Jom tengok apa ada..

Tetamu Terhormat.. TQ!

Search This Blog

Friday, April 2, 2010

Resepi : Siakap Tiga Rasa

Tetiba terasa lak nak tulis pasal resepi.. bukan apa, adik lelaki aku yang tinggal kat keramat tu teringin sangat nak masak resepi ni.. dah 2x aku ajar dia.. melalui fon jer la hehehehe.. tapi takpe, kalau pas ni anjang masih lupa agi, online jer.. bukak blog akak k..huhuhuhu.. memula aku nak cerita pasal bahan yang digunakan.. tapi sebelum tu aku nak bagitau lah, mungkin resepi aku tak sama dengan resepi orang lain.. walau bagaimana pun, hasil daripada resepi aku ni hanya kaum keluarga ku saje yang tahu kesedapannya huwahuwahuwa.. puji diri sendiri la pulak.. ok lets we start..

Bahan-bahannya:

Ikan Siakap 1 ekor

Bahan A
bawang besar 1 biji
bawang putih 3 ulas
cili api 5 biji
halia (nak sikit jer) 1/4 inci

Bahan B
Sos Thai 5 sudu
Tomato (potong dadu) 2 biji
Nenas (potong dadu) 1/4 biji

Bahan hiasan
cili merah & hijau
salad

Cara memasaknya:
1.Tumis bawang ngan bawang putih yang dah ditumbuk separuh gareng, masukkan halia ngan cili api yg dah ditumbuk jugak, tumis kejap sampai naik bau..
2. Masukkan sos thai dan tumis seketika
3. Masukkan pulak tomato ngan nenas yang dah di potong dadu.. biar masak kejap..
4. Masukkan cili merah dan cili hijau yang dipotong panjang2 (ikut suka)
5. Masukkan garam dan sedikit ajinomoto.. (garam buh sikit2.. rasa dulu k)
6. Dah masak, angkat.. hidangkan atas dulang yang dialaskan salad terlebih dahulu..

waaahhh!! nak kene masak ni.. leh post gambar kat sini.. cuba laaa..

No comments:

Iklan