Pages

Jom tengok apa ada..

Tetamu Terhormat.. TQ!

Search This Blog

Friday, October 12, 2007

Di PENGHUJUNG RAMADHAN..

2 HARI SUDAH
Hati ini masih hiba..setiap kali teringat kejadian 2 hari lepas, air mata ni tak berhenti2 mengalir..hati ini pada mulanya begitu riang untuk mengambil langsir baru rumah mak yang dah siap kat CityOne tiba-tiba di sentap dengan satu mesej pesanan ringkas atau dikenali sebagai SMS yang dikirimkan oleh adikku. Di hadapan kedai2 di deretan Hotel Kawloon di Jalan Tuanku Abdul Rahman, kaki ni terasa begitu payah untuk melangkah..terasa lemah semua sendi2..air mata tetiba sahaja menunggu masa untuk gugur ke bumi..Ya Allah ujian apakah ini ya Tuhan ku..ku gagahkan kaki ku menuju ke stesen lrt dengan air mata yang bergenang..aku ingin segera pulang..aku ingin segera bersama suami dan anak-anakku..lepas membeli tiket lrt, aku menuju ke bahagian ketibaan train..aku terus ke bangku yang ada di situ..aku ingin duduk mententeramkan hati ku..aku berusaha menahan air mata ini dari gugur ke bumi tapi..kehibaan itu menjadi-jadi setiap kali aku teringat SMS itu tadi..dan akhirnya air mata ku gagal untuk di sekang..gugur..gugur lalu mengalir di pipi montelku ini..aku tunduk mengesat air mata..malu pada org yg melihat ku..tapi apakan daya, hiba itu lebih dari segalanya..kenapa hatiku di gores sedemikian rupa..aku biarkan saja 2,3 train lalu di depan ku..ingin ku redakan sedikit hibaku ini..inginku redakan sedikit air mataku ini..tapi train yang ke 4 aku naik juga walaupun air mata berlinangan..sesekali aku sedar ada mata yang melihatku tapi aku tak berdaya untuk menyekat hiba ini..sesekali ku kesat air mata yang mengalir..sesampai sahaja di rumah, suami ku sudah pun menunggu, air mata semakin laju dan laju dan laju mengalir di depan suami ku.. dengan teresak-esak aku berkata "bang, kita buka kat umah ni yer' xyah pi umah mak" suami ku begitu mengerti hiba hatiku..dia bingkas ke pasar ramadhan untuk membeli juadah meskipun waktu berbuka sudah berlalu 10 minit.. achap berkali2 bertanya padaku.. "napa mama nangis?" aku cuma mampu bagi tahu dia yang aku sakit.. hati mula terhibur bila achap kata "mama..jom kita gi hospital..mama sakit..mama nangis..achap takmo mama sakit" itulah anakku..kebanggaan aku dan suami..semoga anak2ku terus prihatin dengan aku dan abahnya, InsyaAllah.,.malam itu aku berusaha menahan hiba ini berterusan..akhirnya aku lena seketika..

SEMALAM
Alhamdulillah semalam pengumuman Majlis Raja-raja telah mengisytiharkan Hari Raya Aidilfitri jatuh pada hari SABTU bersamaan dengan 13hb Okt. 2007. Sekejap sangat rasanya masa berlalu...tapi tidak bagi achap hehehe.. masih ada satu hari lagi ujian untuknya. 2, 3 hari ni dia asik mintak takmo posa jer..tambahan kalau dia tak sekolah, masa dok umah tu panjang tu yang ingat asik nak makan jer.

Semalam, lepas berbuka puasa (erkk aku dah raye dulu huhuhu) aku bersiap.... aku bawak achap gi Chowkit, beli kasut raya ngan songkok..songkok yang ada kat umah ni sempit, sian aku nengok dia dok pakai jugak songkok yang sendat-sendat tu..meriahnya Chowkit di malam-malam menjelang hari raya ni, sana sini orang dok melelong kueh raya..belom lelongan malam raya nanti..gerenti lagi meriah la.. tahun lepas aku gi jugak ronda-ronda malam raya ngan husben & acap naik keter tapi rasanya kali ni tak kot coz mira ada..nanti dia lak yang melalak lam keter time jem jem tu..adik ni dah pandai majuk, payah jugak nak pujuk, take time ekekeke..

PAGI INI
Pagi ni ada tugas yang menanti aku, macam jugak tahun-tahun yang lepas, tugas aku di pagi sebelum raya.. MASAK RENDANG.. nak kata sedap sangat tu tak la..orang kata 'hmmm boleh tahaan'..sambil jilat sume jari ekekeke..melampau tu.. pastu masak KETUPAT ngan rebus NASI IMPIT. So pada semua ..kalau nak rasa masakan saya.. JEMPUTLAH BERAYA KE RUMAH..

No comments:

Iklan