Pages

Jom tengok apa ada..

Tetamu Terhormat.. TQ!

Search This Blog

Saturday, February 18, 2017

KERIA GULA MELAKA

Dah lama kuih keria gula melaka ni viral kat fb.. mmg hajat dihati nak buat sangat2.. tapi takde masa la pulak.. nak dijadikan cerita.. haritu bawa anak kembar beli air depan sekolah kakaknye.. ada pulak kuih keria ni kakak tu jual.. katanye tolong jualkan org punya je.. x kisah lah.. si haziq kembar adik tetiba request nak beli.. aiiii makan ke dia nanti? hmm.. xpe lah.. beli je lah.. leh gak aku rasa nanti.. rm3 dapat 5 ketuii.. hmm boleh tahan gak harga nye.. xpe xpe.. kita rasa dulu.. klau sedap, kita buat.. pujuk hati sendiri.. dapat lah aku merasa seketui.. ooo padan la ramai yg suka.. sedap rupanye.. sedap kat tekak akulerrr.. hehehe.. si haziq lagi la suka.. makan sorang kot.. xmo share2.. nasib si kembar abang takmau.. dah habis 4 ketui dia makan, dan dan request.. esok nak lagi tau mama.. aku cakap nanti mama buat kuih ni ye.. haziq ok je..

Semalam punya cerita.. Haziq nak makan kuih keria malam ni juga.. dah 2 hari dia tuntut.. tapi aku tak sempat nak buat..demi Anak.. terhasil la juga Kuih keria gula melaka.. alhamdulillah..

1 kg keledek dpt 30 biji .. puashati :)
Klau ada kwn2 yg nak mencuba.. ada resepi kat bwh ni ye..


 Bahan-bahannya:
1 kg keledek
1 1/2 cawan tepung gandum

Rebus keledek dengan sedikit garam. Bila dah empuk, keluarkan dan lenyek masa masih panas. Masukkan tepung sedikit demi sedikit dan bulat2kan dulu adunan sebelum dibentuk.. Klau lembik, tabur tepung kat tangan dan baru bentukkan.. Goreng sehingga warna bertukar jadi perang kecoklatan. Kena selalu balikkan bagi elak hangus. Toskan.



Bahan utk sira:
Gula melaka (yg bulat tu) -kikis halus
1-2 sudu besar gula perang / gula pasir
Air - sekadar untuk gula larut

Cara buat:
Satukan gula dan air, masak sampai berbuih mendidih dan betul betul likat baru masukkan keria.... gaul rata terus tutup api. Angkat cepat2 sbb nanti melekat bila mengeras..

Selamat mencuba  :)

2 comments:

Sweetie said...

Saya nak cuba resipi tu nanti Atie.

Atie Aizam said...

@Sweetie: cubalah.. senang je.. ni pun nak buat lagi nanti.. ubi dah beli.. mencari masa je :)

Iklan