Pages

Jom tengok apa ada..

Iklan

Friday, August 26, 2016

CARA TURUNKAN PANAS ANAK DEMAM

Turunkan Panas Badan Anak Demam Dengan Hanya Guna Telur Rebus.. tak percaya?? Jom baca..

Kalau anak demam, hati ibu ayah mana yang tidak susah hati. Kasihan melihat si kecil merengek dan tidak aktif seperti biasa. Badan panas, hingus meleleh dan tekak sakit sebab batuk.

Selain membawa anak ke klinik bagi mendapatkan rawatan perubatan, ibu tentu biasa membuat rawatan sendiri di rumah dengan menggunakan cara tradisional atau semula jadi.

Ada macam-macam petua dan kaedah rawatan semula jadi menurunkan suhu badan anak yang panas semasa demam telah dikongsikan sebelum ini dan salah satu cara rawatan yang mendapat perhatian adalah menggunakan telur rebus.

Eh! Telur rebus pun boleh kurangkan panas badan anak yang demam. Biar betul? Caranya mudah sahaja. Tak salah mencuba selagi ia tidak memudaratkan. Rawatan ini juga sesuai untuk orang dewasa.

1. Basuh telur dengan bersih dan rebus hingga masak sepenuhnya.

2. Kupas kulit telur dengan sebaiknya dan jangan sampai pecah.

3. Balut telur menggunakan napkin atau tuala bersih. Ketebalan kain untuk membalut berdasarkan suhu telur.

4. Golek-golekkan telur di seluruh badan anak yang demam terutama di kawasan yang panas. Golek selembut mungkin bagi mengelakkan telur pecah. Berbual dengan anak untuk memastikan dia boleh duduk diam sambil berdoa dalam hati supaya diberikan kesembuhan segera kepada anak.

5. Apabila telur sudah suam, boleh keluarkan daripada kain lapik. Anda akan nampak telur sudah mula menggerutu. Abaikan keadaan telur dan teruskan menggolek sampai telur sejuk (lebih kurang setengah jam proses menggolek telur).

6. Ketepikan telur dan biarkan telur dalam masa 10 hingga 15 minit. Kemudian pecahkan telur putih dengan berhati-hati. Anda akan nampak kuning telur menggerutu.

7. Sekiranya panas badan anak belum reda, boleh ulang lagi langkah-langkah di atas. Untuk kesan yang elok, telur itu makan lama makin kurang gerutunya. Anda boleh buat tiga kali rawatan dalam sehari.

InshaAllah dengan izin Allah SWT, selepas rawatan ini suhu badan anak akan normal kembali. Pastikan anda beri anak banyak minum air masak dan kerap mandikan dia.

Semoga bermanfaat untuk semua.

Kredit: fb kelab pakar hamil
 

Wednesday, August 10, 2016

PINGAT PERTAMA MALAYSIA OLIMPIK RIO 2016

Tahniah!!! Malaysia boleh!!
Hehe.. bangga kot.. bukan senang nak dpt medal kat sukan Olimpik..
Tahniah buat Pandelela & Hoong Cheong.. 

Wednesday, July 6, 2016

SELAMAT HARI RAYA AIDILFITRI 2016

السَّلاَم ُعَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللّٰهِ وَبَرَكَاتُه

Saya *YUS Faarysa Aizam & Seisi Keluarga mengambil kesempatan ini untuk memohon ampun & maaf atas segala dosa yang telah saya/kami lakukan samada yang saya sedari atau tidak, dari tutur kata, teks, gambar, perbuatan yang menyinggung perasaan semua samada dgn sengaja atau tidak sengaja. Moga ibadah kita semua sepanjang bulan ramadahan ini diberkati dan diterima Allah S.W.T.....In Shaa Allah_

*"Moga dipertemukan kita semua dengan ramadhan yang akan datang"*

آمِيّنْ... آمِيّنْ... يَا رَ بَّ العَـــالَمِيْن

* MINAL AIDIL WAL FAIZIN MAAF ZAHIR DAN BATIN*

Friday, June 24, 2016

KEDAI BAHAN BUAT KEK & BISKUT

Hari ni makpah baik hati.. makpah pulak.. semalam mak jemah.. tapi sedap gak..makpah hihi.. makpah nak senaraikan kedai bahan buat kek & biskut sekitar KL ni.. nanti klau ada kawan2 kat luar sana nak alamat makpah.. ehh alamat makpah watpe ye dak hahaha.. alamat kedai kek.,. boleh la mai sini.. moh kita merempit wat biskut....

Kedai 2ply Selayang (bersebelahan NSK Selayang)
No tepon kedai: 03-6137 3711

Kedai Bagus
214 -215, Jalan Negara 2, Taman Melawati, 53300 Kuala Lumpur.
Tel: 603 4161 3752
Fax: 603 4106 0688
Business Hours: 9:00a.m. - 7:00p.m. (Everyday & closed on selected public holidays)





Bake with Yen Chowkit
Korang boleh klik SINI.. makpah ada citer pasal kedai bake yen ni pjg lebor.. ada siap penunjuk arah lagi..


Lagi???? udah le tu.. ni pun jenuh nak cari.. hehe..
Nasihat makpah.. buat list sebelum ke kedai2 ni.. biasanya biasanya poket anda pasti lebih ringan klau dah ke sini..









Dapur Blogger

Rakan Blogger