Pages

Jom tengok apa ada..

Iklan

Tuesday, February 2, 2016

PETUA BERSIHKAN PERIUK HANGIT

Ketika kejadian, asben ku tgh ralit layan hpoñ dia.. tetiba kami bau benda hangit.. tapi leh releks lagi.. Masing2 ingat periuk umah org lain.. Almaklum lah dok umah flat.. Sekali anak bujang aku jerit dri dapur.. "Abahhhh.. tdi Abah panaskan kurma kan.." laaaaaa sabar je lah aku.. habis hangit periuk aku.. Asben aku sengih2 je.. Dia bersihkan periuk n rendam utk 1 hari.. Esoknya masih takleh gosok lagi.. Xpe..sabar.. rendam lagi... Hari ni dah hari ke3.. sakit hati aku tengok periuk aku jadi camtu.. Kebetulan pulak masa aku layan Fb.. Terjumpa satu petua yg sgt2 diperlukan utk putihkan balik periuk aku tu.. bahan utamanya ialah Baking Powder.. so aku pun selongkar kat dapur tengok ada tak Baking Powder.. Yesss ada.. So operasi bermula.. Jom tengok mcmana aku bersihkan periuk hangit dengan jayanya..

Ni lah rupa periuk ku.. 
Ni dah habis sental tau..

Bahan utamanya mencuci .. Baking Powder

Masukkan 2 susu teh Baking Powder ke dlm periuk.. Isi air melebihi kawasan kerak2 hangit tu ye.. 

Has..macamni.. kacau2 la sikit..

Letak periuk atas api.. Masak bagi mendidih sikit.. Dah mendidih tutup api dan biar suam2 gitu.. Dah suam baru cuci balik periuk macam biasa... Tak perlu dah nak sental bagai..

Tadaaaa... bersihkan berkilat.. Puashati aku hehe.. 

Klau ada kawan2 hadapi masalah yg sama.. Ni lah penyelesaiannya.. Aku penah buang periuk yg hitam legam sebelum ni.. Klau tau boleh bersihkan berkilat balik, kompem x buang hihi..

Monday, January 4, 2016

JADUAL KELAS 3 CEMERLANG

Untuk rujukkan ku.. simpan sini paling selamat hihi..

Friday, January 1, 2016

SELAMAT DATANG 2016

Dah masuk tahun baru kita.. 2016
Semoga suksess semua ye..


Sunday, December 13, 2015

PEKAN AHAD

Hari berpantang ke44..

Alhamdulillah.. aku pun dah semakin sihat, kuat & bertenaga.. cuma nye.. tumit aku sakit la.. Apasal ek..

Dengan alasan tu juga lah aku bgitau Mak yg aku nak gi Pekan Ahad dgn abg hahahaha.. Mak mertua aku takde lah halang sbb dia tau aku dah sihat.. Lagi pun last day berpantang kan huhu..

Sebelum pegi, aku mandikan baby Zara dulu.. pastu bagi susu kenyang2.. Kesian nanti baby Zara lapar.. Dan akhirnya Zara tidur balik.. Baru senang hati nak merayap..

Ada benda aku cari kat Pekan ahad tu sebenarnya.. Cer teka apa? Hehehe.. Sebenarnya aku nak lepaskan mengidam aku masa preggy aritu.. Aku nak cari kopi kampung.. Klau orang kata kopi cap gantang sedap, memang sedap pun hihi tapi ada lagi kopi laaaagiiii sedappp.. Kopi kampung original.. Dia punya aroma.. Fuhhhhhh.. wangi gile!!

Pusing punya pusing aku jumpa 2 org yg jual kopi kampung.. Dua2 aku beli.. Dgn tok tu aku beli kopi halus, dgn abg tu aku beli kopi kasar.. Alhamdulillah.. Puashati sgt2..

Balik je aku terus bancuh kopi yang halus tu.. Aduhaiiii sedapnyeee... Esok nak bancuh yang kasar pulak.. Jakun kan.. hahahaha!!!

Dapur Blogger

Rakan Blogger