Pages

Jom tengok apa ada..

Tetamu Terhormat.. TQ!

Search This Blog

Thursday, March 16, 2017

RESEPI WAJiK FEBERET MAK

Resepi Wajik ni aku park kat blog ni siap2 dulu.. bukan apa.. takut hilang pulak nanti.. Resepi adalah perkongsian dari kak Aniza Rohan.. nanti aku nak try buat.. feberet mak ni.. tapi xleh bagi mak mkn byk.. kencing manis wehh.. kak Aniza, terima kasih ye sbb sudi share cara buat wajik ni.. terbaik!!

Resepi wajik (copy sepenuhnya)
700gm pulut
1kg atau lebih santan pekat(tak perlu campur air)
1 ketul gula kabung
400gm gula merah(cari yg gelap)
Gula 200gm
Air
Daun pandan 4-5 helai

Perlu saya beritahu kadang2 saya tambah lagi gula melaka atau santan masa wajik hampir masak atau bila gulanya sedang memekat utk pastikan manis dan lembapnya cukup ya.Jadi sesuaikan dan adjust ya.Tapi pada saya resepi ni dah oklah tahap kemanisannya.

Perlu saya ingatkan wajik ni kalau dikurangkan sangat gulanya akan jadi kurang sedap dan cepat je berkulat.Jika disimpan 2-3 hari gulanya akan naik dan bersakar(bersarang di atas) kira kalau bersarang tu memang bagus dan sedap sgt.
Boleh disimpan lama kalau cukup semua bahannya.

Iklan