Pages

Jom tengok apa ada..

Tetamu Terhormat.. TQ!

Search This Blog

Tuesday, February 2, 2016

PETUA BERSIHKAN PERIUK HANGIT

Ketika kejadian, asben ku tgh ralit layan hpoñ dia.. tetiba kami bau benda hangit.. tapi leh releks lagi.. Masing2 ingat periuk umah org lain.. Almaklum lah dok umah flat.. Sekali anak bujang aku jerit dri dapur.. "Abahhhh.. tdi Abah panaskan kurma kan.." laaaaaa sabar je lah aku.. habis hangit periuk aku.. Asben aku sengih2 je.. Dia bersihkan periuk n rendam utk 1 hari.. Esoknya masih takleh gosok lagi.. Xpe..sabar.. rendam lagi... Hari ni dah hari ke3.. sakit hati aku tengok periuk aku jadi camtu.. Kebetulan pulak masa aku layan Fb.. Terjumpa satu petua yg sgt2 diperlukan utk putihkan balik periuk aku tu.. bahan utamanya ialah Baking Powder.. so aku pun selongkar kat dapur tengok ada tak Baking Powder.. Yesss ada.. So operasi bermula.. Jom tengok mcmana aku bersihkan periuk hangit dengan jayanya..

Ni lah rupa periuk ku.. 
Ni dah habis sental tau..

Bahan utamanya mencuci .. Baking Powder

Masukkan 2 susu teh Baking Powder ke dlm periuk.. Isi air melebihi kawasan kerak2 hangit tu ye.. 

Has..macamni.. kacau2 la sikit..

Letak periuk atas api.. Masak bagi mendidih sikit.. Dah mendidih tutup api dan biar suam2 gitu.. Dah suam baru cuci balik periuk macam biasa... Tak perlu dah nak sental bagai..

Tadaaaa... bersihkan berkilat.. Puashati aku hehe.. 

Klau ada kawan2 hadapi masalah yg sama.. Ni lah penyelesaiannya.. Aku penah buang periuk yg hitam legam sebelum ni.. Klau tau boleh bersihkan berkilat balik, kompem x buang hihi..

No comments:

Iklan