Pages

Jom tengok apa ada..

Tetamu Terhormat.. TQ!

Search This Blog

Monday, March 16, 2015

CORNFLAKES MADU PEDAS RANGUP

Dah lama aku memendam perasaan.. keinginan..
hari ni.. semua nya jadi kenyataan..
aku berjaya!!!

Dah 2 hari aku mencari bahan.. termasuklah bijan yang akhirnya aku terlupa nak masukkan sekali hahahaha..

Ok jom lah.. tengok apa yang aku masak pagi2 buta ni..


CORNFLAKES MADU PEDAS RANGUP 
Bahan-bahan :
  • 1 kotak cornflakes 275g
  • 1 mangkuk ikan bilis - aku panggang
  • 1 mangkuk kacang tanah - aku panggang juga
  • 1 biji bawang besar  (ditumbuk)
  • 4 ulas bawang putih (ditumbuk)
  • 3 sudu cili kering kisar
  • 8 sudu madu
  • 1 sudu kfc garam - aku guna garam bukit ·  
  • 100 g mentega +/-
Cara-cara :
 
  1. Cairkan mentega dalam kuali. Tumis bahan-bahan tumbuk hingga garing. Kemudian masukkan cili kisar dan tumis lagi sampai cili garing.
  2. Masukkan garam dan madu. Kacau sebati.
  3. Masukkan kacang tanah dan ikan bilis panggang tadi dan kacau lagi.. kemudian masukkan conflakes dan kacau rata hingga sebati.
  4. Panaskan oven pada suhu 170C- 180C
  5. Taburkan conflakes yang dah digaul dengan sambal tadi ke atas dulang pembakar. Dan bakar dalam 3-5 minit je.. jangan sampai hangus..
  6. Sejukkan sebelum sinpan dalam balang
Nape perlu bakar? bakar ni tujuannya nak bagi conflakes bertambah rangup dan tahan lebih lama. Kalau tak nak bakar pun takpe.. rangup jugak tapi takdelah serangup kalau dibakar.. bab tahan lama ni.. rasanya mmg tak kan tahan lama dalam balang tu.. mesti licin punye!! hihihi

Oklah.. Selamat Mencuba!

 Panaskan butter.. 

 Tumis bawang hingga garing

 Tumis tadi dah siap.. lupa nak ambik gambar..
Masukkan kacang, bilis & conflakes
Kacau rata..

 Yang dah siap dikacau.. macam ni pun dah ok.. 
dah boleh makan..sedap :)

 Bakar kejap je.. jangan sampai hangus tau..


Taraaaa.. siap sudah!!
Jemput tengok ye.. Selamat mencuba!
 

No comments:

Iklan