Pages

Jom tengok apa ada..

Tetamu Terhormat.. TQ!

Search This Blog

Saturday, November 3, 2012

Majlis Korban Di Hari Raya Haji ke-2 Part 1

Lama rasanya tak update blog saya ni.. kat kampung sya guna maxis berukben.. alahaiiiiii lembabnyeee.. hilang mood saya nak update setiap kali on netbook sya ni hah.. tapi hari ni saya dah balik kl.. rasa macam banyak cerita nak update.. tapi moodnya tak berapa nak mari.. penat lagi kot.. lagipun anak saya si haziq meragam pula.. penat kot dia.. sian anak mama..

Hari ni saya nak sambung cerita pasal korban lembu 2 ekor tu.. Majlis Korban biasa memang buat kat rumah kami.. tahun ni ramai yang ambil bahagian.. tu yang jadi 2 ekor tu.. setiap tahun mil ngan fil mesti masuk bahagian, alhamdulillah..

 inilah lembu2nya..

 bismillah...

melapah lembu..

Kenduri kat kampung memang seronok.. happening sangat.. ramai saudara mara dan jiran tetangga datang menolong.. sementara kerja2 melapah daging lembu dibuat oleh kaum lelaki, kaum perempuan pulak sibuk menyiapkan bahan2 untuk masakan.. makcik2ku pula sibuk kat dapur kat dalam rumah siapkan juadah untuk semua yang tengah wat kerja tu.. menu pagi tu : mee goreng, agar2 lumut (makngah bawa), kek pisang (kakna bawa), dan macam2 lah lagi buah tangan dari makcik2 ngan jiran2 sebagai penambah juadah pagi tu..saya hanya membantu sikit2 jer :) ..

 ngah potong n cuci.. satg nak wat sup..

 ni lah yang paling best.. ada ramai penjaga si kembar hazim haziq

so lepas kerja masak siap, apalagi.. makan time ler.. menu kenduri korban: sup tulang + daging hiris, air asam tomato, masak lemak telur itik, moi sup dan banyak lagi ar.. alhamdulillah clear.. nanti part 2 saya update gambar2 menu pulak.. mata dah mula mengantuk.. oh yer.. kalau ada yang teringin nak cari resepi2 juadah2 yang saya update kat dalam blog ni boleh ke blog masakan saya yer.. http://sajiankasih.blogspot.com .. selamat menjamu mata :)


No comments:

Iklan